عمران و معماری
یا راهی میابیم...یا راهی میسازیم
درباره سایت


شاقول یکی از ابتدایی ترین ابزار کار ساختمانی است که از گذشته تا کنون در ساخت و سازها استفاده می شده است این ابزار که با استفاده از اساسی ترین قانون فیزیک که همان جاذبه است کار میکند بسیار ساده و کارآمد است. این سادگی که در کنار تکنولوژی های امروزی هنوز مورد استفاده قرار می گیرد ما را بر آن داشت تا با نامگذاری این سایت بدین اسم به معرفی تکنولوژی های نوین در صنایع مهندسی بپردازیم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی همه روزه شاهد رونمایی از محصولات جدیدی در زمینه های مختلف مهندسی از جمله صنعت ساختمان و راه هستیم ، از این رو ما تلاش داریم شما را با جدیدترین دست آورد های این صنعت آشنا سازیم که در جهت بهبود کارایی ، اجرا و طراحی پروژهها کمک شایانی خواهد کرد .
ما را از نظرات خود بهره مند سازید.
با تشکر مدیریت سایت www.shaqool.ir

مدیر سایت : علی اسکندری
نویسندگان
<< باب هرینگتون >> مدیر شرکت Penske motorsport  و مشاور ساخت پیست های مسابقات NASCAR  و IRL می گوید : " هیچکس در مورد آسفالت خیابان فکر نمی کند تا زمانی که از هم جدا شود ، در آن صورت همه مجذوبش خواهند شد ! " او همواره در فکر آسفالت است ، چرا که مشاور تکنولوژی های سطوح پیست های مسابقه بوده و در ساخت بیشتر از 23 پیست مختلف برای مسابقات بین المللی اتومبیلرانی ، شرکت داشته است .
 
وی پس از ساخت باند های فرودگاه در طول جنگ ویتنام ، حرفه ساخت سنگ فرش های سنتی را شروع کرد . زمانی که در سال 1994 آقای راجر پنسکه مالک پیست های مسابقه ، برای پذیرفتن شغلی در باند فرودگاه بین المللی << میشیگان >> از او دعوت بعمل آورد. مسیر 2 مایلی بیضی شکل باند نیاز به پوشش آسفالتی جدید داشت . << هرینگتون >> و گروهش سطح پیست را با روکش پلیمری جدید پوشاندند . و این آغاز همکاری طولانی مدت بود . << هرینگتون >> تا بحال روی 30 مسیر مسابقه مختلف از Dayota گرفته تا  Laguna seca کار کرده است . او در این مقاله توضیح می دهد که یک پیست مسابقه مدرن چگونه آسفالت می شود و فرآیند پیچیده ساخت آن ، چه تفاوتهایی با آسفالت کردن بزرگراها دارد .

آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس
آسفالت پیست های مسابقه ، حاوی یک پلیمر به نام << استارین بوتادین استارین >> (SBS) بوده که شبیه مواد تشکیل دهنده لیوان های فومی یکبار مصرف است . این ماده باعث افزایش نقطه ذوب آسفالت می شود ، بنابر این مقاومت آن در برابر حرارت آفتاب تابستان و همچنین سطح داغ و فوق چسبناک تایر ها ی مسابقه ای بالا می رود . پس آسفالت می بایست برای حرارت های بالاتری طراحی گردد ، یعنی 160 درجه سانتی گراد به جای 100 تا 150 درجه سانتی گراد جهت بزرگراه های عمومی به همین علت مواد تشکیل دهنده این آسفالت مخصوص ، تا حد امکان در نزدیکی پیست مسابقه ترکیب شده و با تریلر های عایق بندی شده حمل می گردد .

آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس

معمولا برای انجام فرآیند ، تجهیزات قابل حمل به محل پیست آورده می شوند بدین ترتیب که یک جرثقیل چرخدار نوع دروازه ای مجهز به یک ژنراتور ، برای به حرکت در آوردن نقاله و جهت انتقال مخلوط مواد به داخل ماشین آسفالت و کوبیدن آن به محل عملیات آورده می شود .

لبه نوار های آسفالت ، تراکم کمتری دارد و اجازه ورود آب بیشتری را می دهد این امر به این دلیل رخ می دهد که فاصله ی بین خطوط آسفالت پیست های اتومبیل رانی ، سریعاً دچار فرسایش شده و سائیده میشوند . برای اجتناب از چنین امری در پیست های مسابقه ، گروه فنی اینگونه فواصل را شکافته ، لبه ها را دوباره آسفالت کرده و اطمینان حاصل می کنند که تمام قسمت های آسفالت یا سنگ فرش ، 92 تا 97 درصد حداکثر دانسیته را دارا هستند .

آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس

مسیر مسابقه در 3 لایه ی آسفالتی طراحی شده است که لایه اصلی دارای ضخامت 5 سانتی متر است ، لایه وسطی ، ضخامت 3.8 سانتی متر دارد و گروه ، ضخامت آن را توسط دستگاه سنجش مقطع ( profilograph) اندازه گیری می کنند تا کلیه پستی و بلندی های روی سطح را تشخیص دهد تنها مقادیر مشخصی از ایرادات در واحد کیلومتر سنگ فرش مورد تائید است ، پس از تأئید ، گروه فنی با دقت زیادی لایه ای به ضخامت 3.8 سانتی متر را به عنوان سومین لایه ی آسفالتی روی آن پوشش می دهند .



مسیرهای مسابقات به گونه ای طراحی شده است که میزان زیادی از نیرو های عرضی و جانبی را در حین توقف خودروهای مسابقه ، پیچیدن و شتاب گیری آنها حمایت کنند بر خلاف بزرگراه ها که لایه ی آسفالت ضخیم تر بوده و در مقابل نیروهای بالای عمودی حتی تریلی ها و کامیون های 50 تنی تحمل بیشتری دارند .


پیست شیب دار و منحنی Talladega Superspeedway در سال  2006 مورد بازسازی و روکش آسفالت جدید قرار گرفته است . در هنگام بازسازی یا ساخت پیست هایی که در آن انحنا های زیادی وجود دارد ، گروه با چالش های زیادی مواجه اند ، چرا که تجهیزات ساختمانی سنگین باید به گونه ای اصلاح شوند تا بتوانند در زاویه های شدید کار کنند . بولدوزر ها در قسمت بالای انحنای پیست ، با بازو های بلند باید یک دیوار حائل تشکیل دهند و کابل هایی باید از بین بازو های آنها عبور کند تا از لیز خوردن ماشین های آسفالت کننده و غلطک به پایین شیب جلوگیری کرده و آنها را نگه دارند . کشش کابل ها می بایست دائمأ تنظیم شوند تا غلطک و ماشین آسفالت صاف قرار بگیرند ، در غیر این صورت سطح پیست ناصاف و ناهموار خواهد شذ .


با وجود کلیه مراقبت هایی که در حین ساخت پیست مسابقه قرار می گیرد باز هم خودرو های مسابقه ای دست انداز هایی در سطح جاده ایجاد می کنند ، در صورت اضطرار و برای عملیات تعمیرات و نگهداری سریع ، از ماده ای به نام Fast-Track 500 استفاده به عمل می آید که استحکام کمی همانند یک کیک دارد ، ولی در مدت چند دقیقه سخت و محکم می شود . این ترکیب بر خلاف ماده ی Bondo که در شرایط سرد و مرطوب به کار می رود ، برای شرایط گرم و خشک طراحی شده است .







نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها : پیست مسابقه، روکش آسفالتی، آسفالت پیست مسابقه، نحوه ساخت پیست اتومبیل رانی، راهسازی، آسفالت،
لینک های مرتبط :
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
کسب درآمد
کسب درآمد

با وارد کردن آدرس ایمیل خود در خبر نامه سایت عضو شوید و از آخرین آپدیت های سایت باخبر شوید

Delivered by FeedBurner

 
 
بالای صفحه
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic